Wie gaat er schuil achter de ogen,
achter de gedachten en achter de verschijning
waar ratio en gevoel met elkaar in conflict raken ?
Eind 2018 werd ik uitgenodigd om met de tweedejaars studenten van de opleiding Moderne Theaterdans (Academie voor Theater en Dans te Amsterdam) samen te werken.
Geïnspireerd op de kwaliteiten van de Sabar dans en de Kung Fu bewegingskunst creëerde we een bewegingskwaliteit waarin totale verstilling en explosieve bewegelijkheid zich onvoorspelbaar afspeelde. Daarnaast stelde ik mijn dansers de vraag: Wie ben jij als het publiek je op de huid zit en jou persoonlijke ruimte binnen stappen? In hoeverre mogen zij dan jou persoonlijk(heid) wel of niet zien? Hoe maak je de toeschouwer jou speler en andersom?
Aan de hand van de ervaringen we op straat op deden tijdens ons onderzoek naar (oog)contact met onze medemens in het hedendaagse leven, ontwikkelde we een set spelregels om een woordloos bewegingsgesprek aan te kunnen gaan.
Niet goed wetende of de verstilling of juist de explosie heldere taal biedt, verward door een afwisseling qua staat van aanwezigheid en dan weer afwezigheid bij de performers- wordt je als publiek uitgenodigd en dan weer op afstand gezet. Wat is er af te lezen aan deze wisselwerking van tegenstrijdigheden en welke verbinding is daarin wel of niet te leggen.
2018 Regie en choreografie Marinke Eijgenraam Regie assistentie Rachel Schuit Repetitor Viviane Rodrigues de Brito Licht Marcel Slagter Op uitnodiging van- en met dank aan Angela Linssen Speciale dank aan Moussa N’Diaye, Erika Blackson
In co-creatie met- en gedanst door de 2e jaars studenten van de opleiding Moderne Theaterdans, Academie voor Theater en Dans AHK
Catarina Araujo de Palva Rodrigues, Bjorn Bakker, Georgia Boddez, Fons Dhosshe, Liah Frank, Oriane Gidron, Steven Hoehn, Laura Jannene-Hrgota, Jieon Ko, Laura de Moura Costa, Alberto Quirico, Lucie Rutten, Kanoko Takeuchi, Oscar Valenza, Noa Yehoshua